Eind vorig jaar heb ik een andere auto gekocht; een MINI!
Op mijn vorige auto had ik belettering (Office Services Houten) laten aanbrengen. De eerste vraag van mijn omgeving was of ik hier ook weer iets op ging zetten. ‘Dat weet ik nog niet’ was mijn antwoord, maar na korte tijd ging het toch weer ‘kriebelen’. Er rijden in het land véél MINI’s rond, ik viel dus niet echt op met de mijne, terwijl ik er toch erg trots op was. Ik vind het leuk om onderscheidend te zijn van mijn ‘mede-weggebruikers’ en ik ben gaan googlen naar een mooie passende bedrukking. Een bedrukking die iets zegt over mij en over mijn kernwaarden; kleurrijk en LEAN werken en zie hier het resultaat!
De post-its zijn in frisse kleuren, hebben betrekking op LEAN-werken / brown paper sessie, diverse teksten op de post-its slaan daarop terug en op de grote post-it staat mijn bedrijfsnaam incl. mijn aangeboden diensten. Ik had verschillende opties vooraf aangereikt gekregen, maar ik kon niet kiezen uit de laatste 2; Lean op het secretariaat helemaal onder aan of bij het raam van de auto. Tja, wie zegt eigenlijk dat beide zijden van de auto hetzelfde moeten zijn…, dus ik heb ze beiden genomen! Vanaf half maart ben ik dus super zichtbaar op de weg, maarreh hoe zichtbaar ben jij eigenlijk?
En dan bedoel ik; hoe onderscheid jij je van je collega’s?
Het is belangrijk dat je weet waar je van anderen op de werkvloer verschilt. Zo weet je wat je waard bent en kun je jezelf goed positioneren. Of het nou in je huidige organisatie is of bij het zoeken naar een nieuwe baan. Wat maakt jou een goede medewerker en wat zijn je talenten?
Ga verder dan je functietitel
Wanneer iemand vraagt wat voor werk je doet, is het antwoord vaak simpel, maar zegt het niet zoveel. Er zijn namelijk zoveel anderen met dezelfde functietitel als jij. Wat maakt jou nou anders? Zorg dat je jezelf op een andere manier kunt positioneren dan alleen je functietitel. In welke vaardigheid heb jij je ontwikkeld, wat maakt jou speciaal?
Kijk terug naar je succes
Om erachter te komen waar jij goed in bent, zul je terug moeten kijken naar je eerdere successen. Wat ging er goed bij eerdere werkervaringen? Welke kwaliteiten zijn hieruit behaald? Welke problemen kon jij alleen succesvol oplossen?
Wees bewust van wat je in huis hebt
Schrijf voor jezelf 10 kernwoorden op waar jij denkt dat jouw talenten liggen. Wat heb jij je huidige of toekomstige organisatie te bieden? Dat kan gaan over je talenten, ambities, passies, drijfveren, eigenschappen, et cetera. Alles wat jou uniek maakt!
Kies je prioriteiten
Met welk van de opgeschreven kernwoorden wil jij aan de slag en wil jij jezelf onderscheiden? Kies hierbij niet alleen de kwaliteiten waar je goed in bent, maar ook welke je leuk vindt. Dus, waar blink jij het meest in uit en waar krijg jij energie van?
Ontwikkel je kwaliteiten
Wellicht denk je dat je je beter kunt focussen op kwaliteiten die je nog niet hebt. Maar het is juist belangrijk om jezelf meer te ontwikkelen op de kwaliteiten die je al bezit. Zo springen deze eruit. Is een van jouw grootste kwaliteiten bijvoorbeeld notuleren? Ontwikkel dit dan verder. Doe hier meer kennis over op door bijvoorbeeld online trainingen te volgen en pas dit toe in je werkzaamheden. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat ze voor goede notulen niet om jou heen kunnen.
Vraag input van collega’s
Ben jij benieuwd hoe jouw collega’s jouw kernwaarden zien? Vraag het ze! Waarin vinden zij dat jij uitblinkt? Welke talenten zien zij in jou? Zo kun je nagaan of jij al genoeg van je eigenschappen laat zien, of wellicht noemen ze talenten op waarvan jij vond dat ze nog niet voldoende waren…
Zet je talenten in
Focus je op de gekozen talenten die jou onderscheiden als werknemer en laat deze zien in de taken die je uitvoert. Heb jij het gevoel dat je je kwaliteiten helemaal niet kunt uiten binnen je huidige organisatie? Dan is het misschien toch tijd om verder te kijken. Het is zonde als je jouw kwaliteiten niet kunt inzetten.