1993 – 2018: 25 jaar in het vak als office manager!

Afgelopen maand besefte ik dat ik dit jaar 25 jaar in het vak zit!
Jeetje zo lang alweer, wat is de tijd snel gegaan, wat heb ik een boel leuke dingen mogen doen én wat heb ik een hoop geleerd…! Het leek mij leuk jullie een terugblik te geven van mijn carrièreverloop.

In 1990 heb ik mijn MEAO in de richting Bedrijfsadministratie (ja echt!) afgesloten en ben ik begonnen als baliemedewerkster bij de Rabobank in Nieuwegein. Nee nog geen ondersteunende functie, maar wel een hele leuke tijd. Ik weet nog heel goed van toen ik begon, de eerste geldautomaten waren net in het bankfiliaal geplaatst en dat ik toen dacht ‘daar ga ik echt mijn geld niet uit opnemen’ en moet je nu zien, we kunnen niet anders meer, onvoorstelbaar toen!

In 1993 heb ik de overstap gemaakt naar de ondersteunende dienstverlening. Bij de bank was ik in de avonduren al een cursus WP5.1 begonnen, om instroming makkelijker te maken. En ja, mijn eerste baan als directiesecretaresse was een feit, ik werd aangenomen bij Albrecht Culemborg, een van de 5 hoofdkantoren van de Aldi Markt. Een hele bijzondere organisatie met zijn Duitse beleid, hier moet je echt wel mee om kunnen gaan, maar ik wist niet beter, dus paste met snel aan. Hetgeen mij het meest is bijgebleven is de evacuatie voor de dreigende watersnoodramp in 1995. Het kantoor zat in Culemborg, een risicogebied, dus was evacuatie noodzakelijk. De directie besloot aan het begin van de middag dat het hele magazijn leeggereden moest worden, om de schade bij een overstroming zo klein mogelijk te houden. Voor 00.00 uur ’s nachts moest het hele gebied geëvacueerd zijn, daarna mocht je er echt niet meer in. De Aldi had op dat moment in Nederland totaal 5 hoofdkantoren. Uit het hele land kwamen de Aldi-vrachtwagens naar ons gereden om alle goederen uit het magazijn te krijgen. Dit was echt zo’n magisch gezicht, echt kippenvelmomenten. Iedereen kwam helpen en het is ons gelukt om het mega grote magazijn leeg te krijgen!!! Na ca. 5 dagen werd het gebied weer vrijgegeven en kon alles weer terug. Na 4 zeer leerzame jaren, 4 directeuren verder, besloot ik dat het tijd werd om te gaan.

In 1997 ben ik bij het grote Moret Ernst & Young Consultancy terecht gekomen, bedrijfstak Overheid Non-Profit. Hier was ik wederom directiesecretaresse, nu van 2 voormalige burgemeesters, waarvan er nu weer eentje burgemeester is, Bas Eenhoorn (gemeente Amstelveen). Een totaal andere wereld dan de detailhandel, wat een snelheid en hectiek zat er in dit bedrijf. Hier heb ik echt geleerd om voor mezelf op te komen, want naast je directeuren liepen er ook nog een man of 15 aan consultants rond die van alles van je wilden. Met verbazing heb ik in het begin naar alle rapporten gekeken die verzonden werden naar gemeenten over van alles en nog wat. Vergeleken met de Aldi Markt vond ik deze materie heel ongrijpbaar, kon me er moeilijk een beeld bij vormen. Maar de hectiek sprak me wel erg aan, veel regelen, plannen, organiseren en budgetten bewaken. Na de 3e fusie heb ik besloten verder te gaan kijken.

In 2002 ben ik wederom in een hele andere branche terechtgekomen, ditmaal de advocatuur; Driehoek Advocaten in Houten. Ik had me altijd voorgenomen dat ik nooit bij een notaris- of advocatenkantoor wilde werken, want dat leek me zó saai! Maar dit kantoor zat bij mij om de hoek en met 2 kleine kinderen was dat toch wel makkelijk. Ik heb hier ruim 4 hele leuke jaren gehad. Doordat ik de officemanager was, hoefde ik niet dagelijks bandjes uit te werken, maar had ik een grote diversiteit van werkzaamheden. Mijn eerste klus was de gehele administratie over te zetten naar een ander en nieuw systeem (Fidura) waar nog niemand ervaring mee had. Met een paar maanden had ik alles op de rit en kon ik ook de hele administratie blijven voeren. Wat me bij Driehoek is bijgebleven is dat we met ons zoveel-jarig bestaan zijn gaan eten bij De Librije in Zwolle. Wat een poespas, bij zoiets was ik nog nooit geweest en ik had ook geen idee dat het zo luxe was! Ook het overlijden van een van de advocaten was wel iets wat me goed is bijgebleven. Helaas besloot Driehoek Advocaten het kantoor in Houten op te heffen en in te trekken bij het kantoor in Zwolle. Voor mij tijd om iets anders te gaan zoeken.

Na wat omzwervingen ben ik in 2007 begonnen als officemanager bij Conclusion Consultancy, wederom Overheid Non Profit. Hier mocht ik voor het eerst mee naar de klant als project-assistent, dit was bij de gemeente Rotterdam. Ik heb toen interviews afgenomen met mensen die ook in de ondersteuning werkten. We moesten inzichtelijk krijgen hoe tevreden zij waren, wat ze veranderd wilden hebben en wat hun rol daarbij zou kunnen zijn. Super spannend, maar oh zo leuk! Zeker omdat zij dachten dat ik het allemaal wel wist, maar dat was natuurlijk nog helemaal niet zo. Door een directeurswissel kwam hier een einde aan en was voor mij de tijd aangebroken verder te gaan kijken.

Ik ben toen bij Puls Consultancy terechtgekomen, mijn eerste baan die te maken had met de zorg en gerund werd door 2 heren uit de zorg. Wat een andere mentaliteit hebben deze mensen!!! Er ging een wereld voor mij open. Ik was niet anders gewend dan scoren, scoren, scoren, veel druk en weinig tijd voor social talk, maar dat kon hier gewoon. Ik weet nog dat ik echt in ‘shock’ was en dacht van ‘oh, zo kan het ook!’ en zo kan een bedrijf óók heel goed functioneren. Helaas bleken wij samen niet de beste match te zijn en zijn we uit elkaar gegaan, maar dit is wel echt een eye opener voor mij geweest.

Na weer wat zoeken heb ik diverse jaren bij Van Straten Medical gewerkt, een echt familiebedrijf. Dus wel affiniteit met de zorg, maar toch de commerciële tak. Hier heb ik kennisgemaakt met Lean Six Sigma en ben ik ook opgeleid als Orangebelt. Samen met anderen binnen het bedrijf hebben wel interessante verbetertrajecten gedaan met soms verbluffend resultaat. Na 4 jaar ging het weer bij mij kriebelen en ging ik me afvragen ‘wat wil ik de komende 20 jaar gaan doen’?

‘Wat ga ik de komende 20 jaar doen?’

Aangezien ik niet zo honkvast ben, graag in andere keukens kijk, het voor mij een uitdaging is zaken weer op orde te krijgen en men de dingen te laten doen die er toe doen, heb ik de knoop doorgehakt en besloten om voor mezelf te gaan beginnen met het vervullen van tijdelijke interim opdrachten. 1 april 2016 (nee geen grapje) is Office Services Houten ontstaan, iets waar ik heel trots op ben. Ik werkte toen nog deels bij Van Straten en heb de eerste tijd gebruikt om een netwerk op te bouwen, LinkedIn-account genomen etc.

Nu 2,5 jaar later heb ik zeer verschillende opdrachten mogen doen. Mijn allereerste opdracht als zelfstandige was office manager op een particuliere school, het Vecht-College in Breukelen. Totaal geen ervaring met deze branche, maar ik vind dat dat voor mijn werk niet veel uitmaakt. Binnen 1 maand (het was september) vroegen ze al of ik tot het einde van het schooljaar wilde blijven. Het secretariaat was los zand, directie was met de verkeerde dingen bezig omdat ze steeds moesten bijspringen in de ondersteuning etc. Super leuk natuurlijk, dus opdracht graag geaccepteerd. Gelijktijdig kreeg ik ook een opdracht bij de NVK (Ned. Ver. Van Kindergeneeskunde) en was ik weer terug in de zorg. Bij de NVK heb ik 3 verschillende opdrachten gedaan in een tijdsbestek van 1,5 jaar. Een volgende opdracht in de zorg was CPZ (College Perinatale Zorg), ook daar inmiddels 2 leuke opdrachten vervuld. En net heb ik mijn laatste zorgopdracht afgerond: St Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Het ziekenhuis stond op het punt geaccrediteerd te worden en daarvoor moest in huis nog heel veel gebeuren. Met een heel projectteam hebben we deze klus in een kleine 5 maanden geklaard en hopelijk wordt de accreditatie in december toegekend!

Oh ja, ik ben sinds januari 2016 landelijk secretaris van de NVD (Ned. Ver. van Directie- en managementondersteuners), een zeer actieve vereniging met ca. 700 leden. Onze vereniging richt zich op het persoonlijk functioneren van leden bij het uitoefenen van hun functie en geeft haar leden kansen om kennis en vaardigheden op het eigen vakgebied bij te houden, te verbreden en te vernieuwen. Dit doen wij door het organiseren van landelijke en regionale bijeenkomsten van kwalitatief hoog niveau. Spreekt dit je aan, kom een kijken bij een workshop in jouw regio!

Nu ga ik deze week in gesprek voor tijdelijke opdrachten wederom in de zorg: als ondersteuner RvB bij een regionaal ziekenhuis en als ondersteuner RvB in de ouderenzorg. Daarnaast ook nog een gesprek bij een bouwbedrijf, dus ik ben heel benieuwd bij wie ik het nieuwe jaar ga inluiden. Dit zal vast weer een jaar worden met voor interessante, leerzame opdrachten! Ik kijk er nu al naar uit.

Tot in 2019 en natuurlijk wens ik je bij deze gezellige feestdagen en een succesvol 2019!